ΔΥΣΛΕΞΙΑ: ΑΙΞΕΛΣΥΔ Μήπως πρέπει να ανησυχήσω;

dyslexiaΤα τελευταία χρόνια η δυσλεξία αποτελεί μία από τις πιο γνωστές και διαδεδομένες δυσκολίες σε μαθησιακό επίπεδο. Δεν είναι λίγοι οι γονείς που θα περάσει από το μυαλό τους η εξής ερώτηση «Συχνά βλέπω να γράφει το /ε/ σαν /3/ και είναι 5 χρονών είναι δυσλεξία;» Πότε πρέπει να ανησυχήσουμε και τι είναι αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε;

Η δυσλεξία είναι μία διαταραχή η οποία περιορίζεται μόνο στο γραπτό λόγο και όχι στον προφορικό. Αυτό σημαίνει πως οι δεξιότητες οι οποίες επηρεάζονται είναι εκείνες που έχουν να κάνουν με την εκμάθηση της γραφής, της ανάγνωσης και της ορθογραφίας.

Τα κυριότερα συμπτώματα που θα συναντήσει κανείς στη δυσλεξία γενικότερα είναι τα εξής: δυσκολία στην ανάγνωση,  στη γραφή, στην ορθογραφία, διάσπαση προσοχής, διαταραχή προσανατολισμού, δυσκολία στην αντίληψη της αλληλουχίας. Πιο συγκεκριμένα στην ανάγνωση θα παρατηρήσουμε να δυσκολεύεται και να διαβάζει συλλαβιστά, χωρίς να χρωματίζει τη φωνή του και με διάφορες αλλοιώσεις στις λέξεις όπως αντιμεταθέσεις συλλαβών, παράλειψη συλλαβών ακόμη και αντικατάσταση ολόκληρων λέξεων. Μπορεί να ακούσουμε να διαβάζει «πετράζι» αντί για «τραπέζι», «μαύρος» αντί για «σκοτεινός», «διαβάτης» αντί για «διαβάζει».

Σε γραπτό κείμενο ενός παιδιού με δυσλεξία πολλές φορές θα συναντήσουμε πολλά ορθογραφικά λάθη, αντιμεταθέσεις σε γράμματα ή συλλαβές με αποτέλεσμα να μην κατανοούμε το νόημα του κειμένου, δυσανάγνωστα γράμματα, δεν υπάρχουν αποστάσεις μεταξύ των λέξεων,  υπάρχουν μουτζούρες κ.ά. Η δυσκολία στην αντίληψη της αλληλουχίας αmathisiakes_duskolies-juniorsclub.gr_-375x195πό την άλλη σημαίνει ότι το παιδί δυσκολεύεται να επαναλάβει αριθμούς με καθορισμένη σειρά.

Ποια είναι τα σημάδια που θα πρέπει να προσέξουμε σε ένα παιδί προσχολικής ηλικίας-δημοτικού τα οποία μπορεί να «κρύβουν» δυσλεξία; Υπάρχει δυσκολία να δει τη σύνδεση ανάμεσα στους ήχους και τα γράμματα, να «πει» τους ήχους μιας άγνωστης λέξης, να αναγνωρίσει γνωστές λέξεις, να καταλάβει ή να θυμηθεί τι διάβασε εξαιτίας του χρόνου και της προσπάθειας που κατέβαλλε για να διαβάσει την κάθε μια λέξη μεμονωμένα. Κάνει πολλά λάθη στην ανάγνωση και γραφή με αντιστροφή γραμμάτων ή αντικατάσταση λέξεων, αλλάζει τη σειρά αριθμών, μπερδεύει τα σύμβολα.

Ο έγκαιρος εντοπισμός και η πρώιμη αντιμετώπιση της δυσλεξίας βοηθά στην πρόληψη της διόγκωσης των δυσκολιών του παιδιού και τη συσσώρευση αρνητικών σχολικών εμπειριών.

 

Καρατσούδη Θεοδώρα

Λογοθεραπεύτρια- Ειδίκευση στην Ειδική Εκπαίδευση